OPOZ-college
Inclusie is dichterbij dan je denkt
Hoe zorgen we in een drukke, stedelijke omgeving – met een voelbaar lerarentekort – dat ieder kind zich gezien en welkom voelt? Inclusie gaat over kinderen ‘insluiten’ en welkom heten. Samen met ouders en andere maatschappelijke partners kijken we goed wat kinderen nodig hebben maar vooral wat wij zelf (nog) nodig hebben. Hoe kunnen wij dingen nog beter doen of anders organiseren zodat wij steeds meer kinderen insluiten? Daar gaan we binnen OPOZ voor!
Emiel van Doorn neemt ons mee in een interactief college en laat zien hoe inclusie echt verschil maakt voor kinderen. Niet door ze in hokjes te plaatsen of uit de groep te halen als ze extra ondersteuning nodig hebben, maar door de kracht van verschillen in de groep te benutten. In zijn benadering van mediërend leren helpen leerlingen elkaar: de één legt uit, de ander denkt mee, een derde leert om hulp te vragen. Zo verschuift een deel van de verantwoordelijkheid van de leerkracht naar de groep – met meer eigenaarschap bij leerlingen én minder druk op jou.
Emiel raakt het hart van ons onderwijs met een onvoorwaardelijk geloof in de talenten, kwaliteiten en ontwikkelingsmogelijkheden van ieder kind. Hij weet als geen ander ons aan het denken te zetten met vragen als:
Emiel zet de professional centraal en wil met zijn verhaal rust brengen in de groep, voor de kinderen en voor jouzelf. Je gaat naar huis met herkenning, nieuwe taal én concrete handvatten om morgen mee te starten.
Het college is onderdeel van ons focusjaar “Inclusie is dichterbij dan je denkt” en is bedoeld voor alle onderwijsprofessionals binnen OPOZ.
We nodigen je van harte uit om samen met je collega’s te komen, zodat jullie tijdens en na afloop van het college kunnen verdiepen, uitwisselen en samen reflecteren op jullie eigen school.
We hopen je te ontmoeten!